На 30 процентов увеличить доход по контролируемой операции, если цена не соответствует уровню обычных цен?
Предприятиям, осуществляющим покупки товаров, оборудования, услуги, других активов у нерезидентов (зарегистрированные в странах из перечня КМУ), которые попали или могут попасть под контролируемые операции для целей трансфертного ценообразования (ТЦО), следует обратить внимание на данную налоговую консультацию.
В этом документе налоговики пришли к удивительному для всех выводу о том, что если операция является контролируемой и сумма затрат на приобретение:
— не отвечает уровню обычных цен, то финансовый результат нужно увеличить на 30%;
— отвечает уровню обычных цен, которые обоснованы в отчете про контролируемые операции и соответствующей документации, финансовый результат не увеличивается на 30%.
Получается, что если предприятие составило отчет и документацию по контролируемым операциям (операции соответствуют всем условиям: сумма свыше 5 млн.грн. и т.п.), но при этом вынуждено доначислить налог, поскольку цена приобретения оказалась выше диапазона цен сопоставимых операций, — кроме этого еще нужно доначислить доход в размере 30%!
Считаем такие требования налоговиков необоснованными, поскольку:
- согласно п.14.1.71 НКУ определение «обычной цены» не распространяется на операции, которые признаются контролируемыми согласно статье 39 НКУ, поэтому некорректно со стороны налоговиков упоминать об «обычной цене» в своих выводах;
- в п.140.5 НКУ прямо указано, что требование об увеличении дохода на 30% не распространяется на контролируемые операции.
По нашему мнению, увеличение дохода на 30% возможно только в случае, если приобретение осуществляется у нерезидента страны, входящей в перечень КМУ, но общая сумма операция с этим нерезидентом не достигает 5 млн.грн. за год. Хотя и этого доначисления можно избежать, если подготовить соответствующую документацию по обоснованию соответствия фактических цен принципу «вытянутой руки», как того требует ст.39 НКУ (отчет по контролируемым операциям при этом не представляется, поскольку операции не являются контролируемыми).
Аудитор Сергей Гонтаровский
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 16.05.2016 р. N 10661/6/99-99-15-02-02-15
Державна фіскальна служба України розглянула лист щодо коригування фінансового результату до оподаткування у разі застосування 30-відсоткового обмеження та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.
Відповідно до пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податку на прибуток підприємств є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III Кодексу.
До податкових різниць, які коригують фінансовий результат до оподаткування, належать різниці, що виникають по операціях з нерезидентами з придбання (продажу) товарів, робіт, послуг.
Так, відповідно до п. 140.5 ст. 140 Кодексу фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується, зокрема, на суму 30 відсотків вартості товарів, у тому числі необоротних активів, робіт та послуг (крім зазначених у п. 140.2 та у пп. 140.5.5 п. 140.5 ст. 140 Кодексу, та операцій, які визнані контрольованими відповідно до ст. 39 Кодексу), придбаних у нерезидентів, що зареєстровані у державах (на територіях), зазначених у пп. 39.2.1.2 п. 39.2 ст. 39 Кодексу (пп. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу).
Вимоги пп. 140.5.4 п. 140.5 ст. 140 Кодексу можуть не застосовуватися платником податку, якщо операція є контрольованою та сума таких витрат відповідає рівню звичайних цін, що обґрунтовано у звіті про контрольовані операції та відповідній документації, що подаються відповідно до ст. 39 Кодексу; або операція не є контрольованою та сума таких витрат підтверджується платником податків за правилами звичайних цін відповідно до процедури, встановленої ст. 39 Кодексу, але без подання звіту.
Отже, якщо операція є контрольованою і сума витрат на придбання:
не відповідає рівню звичайних цін фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується, на суму 30 відсотків вартості товарів, робіт та послуг, придбаних у нерезидентів, що зареєстровані у державах (на територіях), зазначених у пп. 39.2.1.2 п. 39.2 ст. 39 Кодексу;
відповідає рівню звичайних цін, що обґрунтовано у звіті про контрольовані операції та відповідній документації, фінансовий результат податкового (звітного) періоду не збільшується на суму 30 відсотків вартості товарів, робіт та послуг, придбаних у нерезидентів, що зареєстровані у державах (на територіях), зазначених у пп. 39.2.1.2 п. 39.2 ст. 39 Кодексу.
____________
т. (050) 73-73-000, www.auditor.od.ua