При бесплатной передаче основных средств из государственной в коммунальную собственность возникает налоговая разница по налогу на прибыль
Для госпредприятий не редкость бесплатная передача по приказам вышестоящего органа основных средств в коммунальную собственность местным органам власти. С учетом выводов данного письма рассмотрим, как такая передача может повлиять на налог на прибыль госпредприятия, как передающей стороны (если предприятие должно корректировать финрезультат на налоговые разницы).
Вывод налоговиков сводится к следующему: бухгалтерская остаточная стоимость объекта относится на увеличение финрезультата (графа 1.1.3 приложения РИ декларации), а налоговая остаточная стоимость объекта относится на уменьшение финрезультата (графа 1.2.3 приложения РИ декларации). Несмотря на то, что в данные графы предназначены для случае ликвидации или продажи объектов (о чем прямо указано в п.138.1 и п.138.2 НКУ), но бесплатную передачу, считаем, также можно отнести сюда, поскольку в определение продажи товаров (п.14.1.202 НКУ) входит бесплатная передача.
Но не все так просто, как кажется на первый взгляд. Дело в том, что при рассмотрении данного вопроса нужно также учесть нормы Положения Минфина от 19 декабря 2006 г. N 1213, которым установлен особый порядок бухгалтерского учета отдельных операций для госпредприятий. В частности, в п.2 раздела 3 данного документа установлено, что остаточная стоимость не относится на расходы предприятия в бухучете на счет 97, а отражается на счетах (41, 42, 45 или 44). В этом случае, по нашему мнению, нет оснований корректировать финрезультат путем увеличения на сумму бухгалтерской остаточной стоимости объекта. Ведь остаточная стоимость в бухучете ранее не повлияла на финрезультат.
Таким образом, если остаточная стоимость переданных объектов в бухучете не была отнесена на расходы по счету 97, то графу 1.1.3 приложения РИ декларации не заполняем, а налоговую остаточную стоимость объекта относим на уменьшение финрезультата (графа 1.2.3 приложения РИ декларации).
Аудитор Сергей Гонтаровский
ДЕРЖАВНА ФІСКАЛЬНА СЛУЖБА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 24.03.2016 р. N 6506/6/99-99-19-02-02-15
Державна фіскальна служба України розглянула лист щодо виникнення податкових різниць при здійсненні операцій з безоплатної передачі основних засобів з державної власності до комунальної, та, керуючись ст. 52 Податкового кодексу України (далі — Кодекс), повідомляє.
Відповідно до ст. 7 Закону України від 3 березня 1998 року N 147/98-ВР «Про передачу об’єктів права державної та комунальної власності» (далі — Закон N 147) з державної у комунальну власність передаються безоплатно за умови взяття органами місцевого самоврядування зобов’язання використовувати за цільовим призначенням і не відчужувати в приватну власність такі об’єкти, зокрема, навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров’я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори, у тому числі ті, будівництво яких не завершено.
Порядок безоплатної передачі таких основних засобів встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Положення про порядок передачі об’єктів права державної власності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.09.98 N 1482 (далі — Положення), визначено, які об’єкти державної та комунальної власності можуть бути об’єктами безоплатної передачі, а п. 4 Положення — за рішенням яких органів здійснюється така передача.
Відповідно до п. 40 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 30.09.2003 N 561 (далі — Методичні рекомендації), об’єкт основних засобів перестає визнаватися активом (списується з балансу) у разі його вибуття внаслідок продажу, ліквідації, безоплатної передачі, нестачі, остаточного псування або інших причин невідповідності критеріям визнання активом.
Згідно з пп. 134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Кодексу об’єктом оподаткування податком на прибуток є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень розділу III «Податок на прибуток підприємств» Кодексу.
Різниці, які виникають при нарахуванні амортизації необоротних активів, формуються відповідно до вимог ст. 138 Кодексу.
Відповідно до абзацу четвертого п. 138.1 та абзацу третього п. 138.2 ст. 138 Кодексу фінансовий результат до оподаткування збільшується, зокрема, на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта та відповідно зменшується на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів або нематеріальних активів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 Кодексу, у разі ліквідації або продажу такого об’єкта.
Виходячи з викладеного, якщо основні засоби безоплатно передаються з державної власності у комунальну, то у разі такої передачі фінансовий результат до оподаткування підлягає збільшенню на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку, та зменшенню на суму залишкової вартості окремого об’єкта основних засобів, визначеної з урахуванням положень ст. 138 Кодексу.
____________
т. (050) 73-73-000, www.auditor.od.ua